همشهری آنلاین: نمایش داستان "گرگ خیالباف" به نویسندگی و کارگردانی مهدی مهدی آبادی این روزها در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران در حال اجرا است.

نمایش کودک

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایش کاری از کارگاه تئاتر بومرنگ است که سابقه طولانی در ساخت و اجرای نمایش‌های کودک دارد.

داستان "گرگ خیالباف" روایتگر داستان گرگ قصه‌ها است که تصمیم می‌گیرد به سرزمین انسانها بیاید، اما پس از اینکه پا به سرزمین انسانها می‌گذارد و در میان آنها زندگی می‌کند و با انسانها دوستی می‌کند، پی می‌برد که در انسانها هم خوی گرگی وجود دارد؛ حتی بیشتر از گرگ‌ها و باز تصمیم می‌گیرد به سرزمین قصه برگردد و با خود می‌اندیشد " هیچ گرگی وقتی به دنیا می‌آید قرار نیست آدم بشود ولی آدم ها بعد از یک مدت ممکن است گرگ بشوند ... .

مهدی مهدی آبادی درباره شکل‌گیری گروه بومرنگ گفت: کار اصلی ما اجرا در مهدکودک‌ها و مدارس و آموزش تئاتر به بچه‌ها است بیش از 100 مهدکودک در تهران عضو ثابت کارهای ما هستند و به صورت هفتگی جلسات آموزشی تئاتر با بچه‌ها برگزار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: گروه ما کارهای زیادی در زمینه آموزش نمایش خلاق و تئاتر برای کودکان انجام داده از جمله کارهای ما در این سال‌ها انتشار پنج dvd نمایشی است که به صورت تله تئاتر تولید شده است.

مهدی آبادی با اشاره به اینکه داستان "گرگ خیالباف" عاری از عناصر و جلوه‌های وی‍‍ژه برای کودک است ادامه داد: داستان گرگ خیالباف قصه‌ای تامل برانگیز برای بچه‌ها است و نیاز به سکوت دارد و مخاطبی که با کارهای ما آشنا است این کار را راحت تر می‌فهمد و درک می‌کند.

وظیفه اصلی ما از ابتدا این بود که کودک را با کتاب،شعر،موزه و... آشنا کنیم و امروزه شاهد بوجودآمدن نسلی هستیم که سالن‌های تئاتر را خالی نمی‌گذارند و ما داریم به هدفمان می‌رسیم و اگر امروز پایه درستی بگذاریم فردا آینده روشن‌تری خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در زمانی که ما کارمان را آغاز کردیم جامعه هنری نیاز به نسلی داشت که تئاتر را بفهمد، در واقع احساس نیاز به تماشاگر جدید در تئاتر حس می‌شد،افرادی که در گذشته برای دیدن تئاتر می‌آمدند دیگر تاثیر پذیر نبودند و مردم عادی هم که برای تماشای نمایش نمی‌آمدند.

نمایش‌ها کاملا سطحی و بدون عمق بود و خالی از عناصر تئاتر از جمله قصه،صحنه‌،دکور،موسیقی و... بود برای تغییر این رویه و جذب مخاطب شروع به نوشتن قصه‌هایی جدید با مضامینی نو کردیم.

در اوایل کار بسیار مشکل بود ابتدا ماهی دو تا سه تا اجرا داشتیم تا رسیدیم به سال 77 که روزی 70 نمایش را به روی صحنه می‌بردیم.

در سال 86 خانه تئاتر ما را به عنوان تنها شرکت خصوصی تئاتر معرفی کرد و از طرف خانه هنرمندان به علت راه‌اندازی بخش خصوصی به عنوان الگویی در خصوصی سازی معرفی شدیم.

ما همیشه در تئاتر به دنبال حامیانی بویم که تئاتر را بفهمند.

وی با بیان اینکه مجموعه فرهنگسرای نیاوران آرامش خوبی برای اجرای تئاتر دارد گفت: مجموعه فرهنگسرای نیاوران آرامش خوبی برای اجرای تئاتر دارد و عوامل همکاری بسیار خوبی را با گروه تئاتر دارند.

در واقع پرسنل فرهنگسرای نیاوران همکاری حرفه‌ای با ماداشتند که این نوع همکاری نشان دهنده حرفه‌ای بودن و دید تخصصی مجموعه فرهنگسرای نیاوران است.

مهدی مهدی آبادی متولد 1358 تهران از سال 74 کار نمایش را آغاز کرده است و از سال 76 شروع به کارگردانی و نویسندگی نموده است.

علاقه‌اش به نویسندگی است. وی تاکنون بیش از 20 نمایش را به روی صحنه برده و 40 نمایش تولیدی دارد که به عنوان نویسنده یا کارگردان یا مدیر تولید نمایش‌ها را همراهی کرده است.

او از سال 82 کار کودک را آغاز کرده از سال 84 شرکت بومرنگ را تاسیس کرده که این شرکت نزدیک به 8 سال به طور حرفه‌ای کار
کودک را انجام می‌دهد، سالانه به طور تقریبی 5 تا 10 نمایش را در تهران شهرستان‌ها و در کشورهائی چون آلمان ،امارات، لهستان ،بلغارستان و .... به روی صحنه می‌برد.

"داستان گرگ خیالباف"همه روزه به جز شنبه‌ها تا آخر تیرماه ساعت 18 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران، ویژه کودکان اجرا می‌شود.

 

 

کد خبر 177486

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز